picnik

picnik

روابط جنسي در ازدواج از نظر اسلام (2)

فيلم و عكس روابط زناشويي و جنسي از نظر اسلام در دوران عقد و بارداري و بعد ازدواج در سايت من و تو اوكي

عجله نكنيد

اِذْ اَرادَ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأتيَ زَوجَتَهُ فَلا يُعَجِّلْها فَأنَّ لِلْنِساءِ حَوائج
حضرت امير (ع) فرمود: وقتي كسي خواست با همسرش همبستر شود با عجله رفتار نكند كه زنها نيز حاجتي دارند. (4) (مرد نبايد فقط بفكر اطفاء شهوت خويش باشد بلكه بايد زن و مرد همديگر را اشباع كنند تا تفاهم كامل ميان آنها برقرار باشد).

چشمان فتنه انگيز

اميرالمؤمنين (ع) در ميان اصحاب خود نشسته بود كه زن زيبائي عبور كرد، آن گروه با چشمان خود به آن زن خيره شدند حضرت فرمود: چشمهاي اين شترهاي نر خيره است و همين علت نشاط (جنسي) آنهاست، چون كسي به زني نگاه كند و خوشش آيد با همسرش آميزش كند، چرا كه او هم زني است مانند زن ديگر يكي از خوارج (منافقين مسلح) صدا زد خدا بكشد اين كافر را چقدر داناست، اصحاب برجستند تا او را بكشند حضرت فرمود: صبر كنيد همانا (جزاي او) ناسزاگويي در مقابل ناسزاگوئي يا بخشش در مقابل گناه است، (5) يعني ناسزاي او جوابش يا يك ناسزاي متقابل است يا عفو از او نه اينكه او را بكشيد. البته مخفي نماند كه از نظر روايات اسلامي و حكم شرعي كسي كه به اميرالمؤمنين يا يكي از ائمه عليه‌السلام ناسزا گويد حكمش قتل است ولي حضرت امير ‌(ع) اين كار را در آن موقعيت صلاح ندانست شايد بخاطر اينكه اين كار بعدها مستمسكي براي بهانه جويان در كشتن مخالفين ايجاد نكند.
و در حديث ديگري حضرت فرمود: چون يكي از شما به زني نگاه كند و متعجب شود نزد همسر خود رود كه نزد او همانند آنچه ديده است هست، پس براي شيطان بر قلب خود راه باز نكند، چشم خود را از آن زن برگيرد و اگر همسر ندارد دو ركعت نماز بخواند و خدا را بسيار حمد گويد و بر پيامبر صلوات فرستد و سپس از فضل خداوند سؤال كند، و خداوند بر اثر اين اعمال از رأفت خود به او عطا مي‌كند (نيروئي) كه او را (از وسوسه شيطان) در امان مي‌دارد. (6)

بانوان توجّه كنند

امام صادق (ع) فرمود: زني نزد پيامبر بخاطر كاري آمد حضرت فرمود شايد تو از آن زنان معطل كن هستي؟ پرسيد اينها كيانند يا رسول الله؟ حضرت فرمود: زني است كه شوهرش با او كاري دارد (تمايل جنسي دارد) ولي او آنقدر معطّل مي‌كند تا شوهر بخواب مي‌رود، اين زن همواره مورد لعنت ملائكه است تا شوهرش بيدار شود. (7)
و در حديث ديگري پيامبر اكرم به بانوان فرمود: نماز خود را طول ندهيد تا شوهران خود را ممنوع كنيد (يعني شوهر را اگر تمايل جنسي دارد معطل نكنيد و لو به طولاني‌ كردن نماز) (8)

بانوان امتناع نكنند

در روايت است كه زني نزد پيامبر اكرم (ص) آمد و از حقوق شوهر كه بر عهده زن است پرسيد: حضرت ضمن بياناتي كه در فصل حقوق زن و شوهر خواهد آمد از جمله فرمود:
زن نبايد شوهر را (از بهره وري جنسي) از خود منع كند، گر چه بر پشت مركب سوار باشد. (9)

حياء بد و خوب

خَيْرُ نِسائِكُمْ الَّتي اِذا خَلَتْ مَعْ زَوْجِها خَلَعَتْ لَهُ دِرْعَ الْحَياءِ وَ اِذا لَبِسَتْ مَعَهُ دِرْعَ الْحَياءِ
امام صادق (ع) فرمود: بهترين زنان بانوئي است كه چون با شوهر خلوت كند لباس حيا را از خود دور كند و چون لباس بپوشد لباس حياء را هم بپوشد (10) (از شوهر در مسئله جنسي مضايقه نكند ولي با ديگران با حيا باشد).

زن ، خود را بر شوهر عرضه كند

پيامبر اكرم (ص) فرمود: براي هيچ زني روا نيست كه بخوابد مگر اينكه خويشتن را به شوهر عرضه كند، به اينكه لباسهايش را در آورد، ميان بستر شوهر رود و پوست بدن خويش را به بدن شوهر بچسباند، اگر اين كار را بكند خود را عرضه كرده است. (11)

پاره‌اي از آداب آميزشاز امام رضا عليه السلام روايت است كه فرمود: آميزش مكن مگر اينكه با زن بازي كني و زياد هم بازي كني و دو پستان او را بفشاري چون چنين كني، شهوت او را غلبه مي‌كند و منّي او جمع مي‌شود، زيرا مني زن ميان دو پستان اوست، و شهوت از صورت و چشمان او نمايان مي‌شود و از تو همان مي‌طلبد كه تو از او مي‌خواهي (يعني تفاهم و هماهنگي ميان شما حاصل مي‌شود و هر دو از نظر جنسي ارضاء مي‌شويد).

با زنها آميزش مكن مگر در وقتي كه پاكيزه (از حيض) باشند، پس از آميزش هم بلند مشو، و ننشين بلكه اول به طرف راست بچرخ و سپس سريع براي ادرار ولو اندك برو كه اگر چنين كني از سنگ مثانه به اذن خداوند متعال در امان ميماني و سپس غسل كن (12)

با شكم پر نباشد

از امام رضا عليه السلام روايت است كه فرمود: با زنها در اول شب چه در زمستان يا تابستان آميزش نكنيد، زيرا معده و رگها پر است، و براي آميزش مناسب نيست، و موجب بيماريهاي سختي مثل قولنج و نقرس و سنگ مثانه و چكيدن ادار و ضعف و رقيق شدن چشم مي‌شود، هر گاه خواستي آميزش كني در آخر شب انجام ده كه براي بدن مناسبتر و براي فرزند دار شدن اميدوارتر، و اگر خداوند فرزندي براي شما مقدر كند عقل وي را پاكيزه‌تر مي‌سازد! (13)

خودداري كردن

از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: آميزش بدون ريختن مني در پي آن، (يعني خودداري كردن از بيرون آمدن مني با وجود هيجان شهوت) موجب سنگ مثانه مي‌شود. (14)

سه چيز مكروه كُشنده

ثَلاثَهٌ يَهْدِ مْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّما قَتَلْنَ، دُخُولُ الْحَمّامِ عَلَي الْبِطْنَهِ و الْغِشْيانُ عَلَي الْاِمْتِلاءِ وَ نِكاحُ الْعَجائِزِ.
امام صادق (ع) فرمود: سه كار بدن را خراب مي‌كند و چه بسا موجب مرگ انسان شود، با شكم سير به حمام رفتن، با شكم سير همبستر شدن، آميزش با زنان سالخورده. (15)

شيطان را دور كنيد

اِذا جامَعَ اَحَدُكُمْ فَلْيَقُلْ بِسم اللهِ وَ بِاللهِ اَلّلهُمَّ جَنِّبْني الشَّيْطانَ وَ جَنِّبْ الشَّيْطانَ ما رَزَقَتَني قالَ فَأِنْ قَضَي اللهُ بَيْنَهُما وَلَداً لايَضُرُّهُ الشَّيْطانُُ بِشَيءٍ اَبَداً.
حضرت امير (ع) فرمود: هنگام آميزش بگوئيد بنام خدا و استعانت او، خدايا مرا و آنچه بمن روزي مي‌كني (فرزند) از شيطان دور بدار، فرمود اگر خداوند فرزندي به آن دو دهد شيطان هرگز بدو ضرر نرساند (در روايات متعددي ذكر شده است كه هنگام آميزش جنسي شيطان مي‌تواند بر روي نطفه اثر بگذارد و اگر نام خدا برده شود اين اثر خنثي خواهد شد)! (16)

 

ساعات مكروه

 

در روايت است كه به امام صادق (ع) عرض شد آيا آميزش هم در ساعتي از ساعات مكروه مي‌شود؟ حضرت فرمود: بله در شبي كه ماه خسوف كند و روزي كه خورشيد كسوف كند و همچنين ما بين غروب خورشيد تا ناپديد شدن شفق (ناپديد شدن سرخي در آسمان) همچنين ما بين طلوع فجر ( اذان صبح) تا طلوع خورشيد و هنگام بادهاي سياه و زرد و سرخ و هنگام زلزله، سپس حضرت فرمود: بخدا سوگند كسي كه در اين ساعات آميزش كند و اين حديث را هم شنيده باشد، اگر فرزندي به او داده شود، از او آنچه دوست دارد نمي‌بيند.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: مكروه است كه مرد با همسر خود با حال جنابت آميزش كند، تا اينكه از جنابت خودش غسل كند، اگر (در حال جنابت) آميزش كند و بچه ديوانه متولد شود جز خود را ملامت نكند. (17)

در اين سه وقت آميزش نكنيد

پيامبر اكرم (ص) (ضمن سفارشهائي كه راجع به مسائل جنسي به علي (ع) فرموده است) فرمود با همسر خود در اول ماه (ماه قمري نه شمسي) و وسط ماه و آخر ماه همبستر مشو كه زمينه ديوانگي و جذام و كم عقلي در همسر تو و فرزندش زياد خواهد بود (18)

رو به قبله نه

امام صادق (ع) زشت مي‌دانست (شايد بخاطر احترام اين مكان) رو به قبله آميزش جنسي نمودن را (19)

حكم عَزل

امام هفتم (ع) فرمود: در شش مورد مانعي ندارد كه مرد مني را خارج از رحم بريزد، از زني كه يقين دارد نازاست، از زن سالخورده، از زن زبان دراز، از زن بد زبان بيهوده‌گو، از زني كه بچه خود را شير نمي‌دهد و از كنيز. (20)

سه صفت خوب از كلاغ

پيامبر اكرم (ص) فرمود: سه صفت را از كلاغ ياد گيريد، مخفي شدن وي هنگام آميزش جنسي، صبح زود بدنيال روزي رفتن و پرهيز وي از خطر. (21)

آميزش واجب

اِذا تَرَكَها اَرْبَعَهَ اَشْهُرٍ كانَ آثِماً بَعْدَ ذلِكَ
امام رضا (ع) در جواب مردي كه زن جواني داشته و پرسيد بخاطر مصيبتي كه ديده است آميزش جنسي با همسر خود را چند ماه يا يكسال ترك كند فرمود: اگر بيش از چهار ماه آميزش جنسي را ترك كند گنهكار است. (22)
اين كار خوب نيست
يا عَليُّ لا تُجامِعْ اِمْرَأتَكَ بِشَهْوَهِ امْرَأهِ غَيْرِكَ.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: يا علي شهوت زن ديگر را خرج زن خود مكن (هنگام آميزش به فكر زن ديگر مباش زيرا تصّورات و روحيّات دو طرف بسياري از اوقات در ژنهاي فرزند اثر بد مي‌گذارد). (23)
زياده‌روي در آميزش شما را سبك مي‌كند
حضرت امير عليه‌السلام در سفارشات خود به فرزندش امام حسن عليه‌السّلام فرمود: براي خودت مقداري باقي گذار (تمام شهوت خود را بكار نبر) چرا كه اگر از زنها امساك كني بگونه‌اي كه در تو توان ببينند، بهتر است از اينكه تو را ناتوان ببينند. (24)

عمر جاودانه

مَنْ اَرادَ الْبَقاءَ وَ لا بَقاءَ فَلْيُباكِرِ الْغَداءَ، وَ لْيُخَفِّفِ الرِّداءَ وَ لْيُقِلَّ غِشْيانَ النَّساءِ
امام صادق (ع) فرمود: هر كه مي‌خواهد در دنيا بماند – گر چه دنيا جاي ماندن نيست- صبحانه را زود بخورد – قرض را كم كند، و با زنان كمتر همبستر شود (25) (اين كارها عمر را زياد مي‌كند).

ياد خدا هنگام آميزش

امام صادق عليه السلام فرمود: مرد وقتي نزد خانواده‌اش (براي آميزش) مي‌رود و ميترسد كه شيطان سهيم شود، بگويد: بسم الله و از شيطان به خدا پناه برد. (26)

خلوت كامل را مراعات كنيد

پيامبر اكرم (ص) فرمود: مبادا كسي با زنش آميزش جنسي كند در حالي كه در گهواره بچه‌اي به آن دو نگاه مي‌كند. (27)
امام صادق عليه السلام نيز فرمود كه: اگر در اتاقي بچه‌اي هست، مرد با همسرش آميزش نكند كه موجب زنا خواهد بود (28)
پيامبر اكرم (ص) در حديث ديگري فرمود: سوگند به آنكه جانم بدست اوست اگر مردي با زنش در حالي كه طفل بيداري در اتاق است كه آندو را مي‌بيند، نفس و صداي آنها را مي‌شنود، آميزش كند، آن بچه هرگز رستگار نشود و زنا كار گردد (29)

سرگرمي مؤمن

لَهْوُ الْمُؤمِنِ ثَلاثَهُ اَشْياءٍ اَلتَّمَتُّعُ بِالنِّساءِ وَ مُفاكَهَهُ الْأِخوانِ وَ الصَّلاهُ بِالَّيلِ.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: سرگرمي مؤمن سه چيز است، لذت بردن از زنها، گفت و شنود شيرين با برادران و نماز شب (يعني علاوه بر تشويق به اين امور، مؤمن بايد چنان با خدا انس بگيرد كه از نماز شب و مناجات با خدا نيز لذّت برد). (30)

دعا براي سعادت و سلامتي فرزند

اِذا اَرَادْتَ الْجماعَ فَقُل اَلّلهُمَّ اَرْزُقْني وَ لَداً وَ اجْعَلْهُ نَقِيّاً لَيسَ في خَلْقِه زِيادَهٌ وَ لا نُقٌصانٌ وَاجْعَلْ عاقِبَتَهُ اِلي خَيْرٍ.
امام باقر عليه السلام فرمود: هنگام آميزش جنسي اين دعا را بخوانيد: خدا يا مرا فرزندي عنايت فرما و او را پاكيزه و سالم قرار ده كه در خلقت او زياد و كم نباشد، و او را عاقبت بخير گردان. (31) (يعني در تمام احوال از توجه به خدا و اينكه كارها بدست اوست نبايد غفلت كرد، هيجان جنسي نبايد ما را از اهميّت فرزند و سلامتي و سعادت وي غافل كند).

اثر موي زياد بر شهوت

ما كَثُرَ شَعْرُ رَجُلٍ قَطُّ اِلاّ قَلّتْ شَهْوَتُهُ
اميرالمؤمنين (ع) فرمود: هر مردي كه موي بدنش زياد شود شهوتش كم مي‌شود. (32) (كساني كه ازدواج براي آنها مقدور نيست مي‌توانند با گرفتن روزه و آنچه در حديث ذكر شده است شهوت خويش را كم كنند اما اين بدين معني نيست كه هر كسي گر چه داراي همسر يا امكان ازدواج است بنام صوفي و درويش دستورات اسلام را در زايل كردن موهاي زائد ناديده بگيرد).

كارهاي مكروه هنگام آميزش از امام عليه السلام سؤال شد آيا مرد به عورت زنش در حال آميزش مي‌تواند نگاه كند؟

حضرت فرمود: اشكالي ندارد ليكن موجب كوري مي‌شود (يعني ممكن است فرزند كور به دنيا آيد). (33)
حضرت امير عليه السلام فرمود: هر گاه يكي از شما نزد همسرش مي‌رود (هنگام آميزش) سخن را كم كند، (هنگام دخول زياد سخن نگويند) چرا كه سخن در آن وقت موجب لالي است، يعني اگر فرزندي براي آنها مقّدر شود ممكن است لال به دنيا آيد. (34)
امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مردي شب از سفر نزد اهل خود آمد مكروه است آميزش كند، تا صبح شود. (35)
حيا و شرم را رعايت كنيد
حضرت علي عليه السلام به چارپائي عبور كرد كه كنار راه با جفت خود آميزش مي‌كرد، حضرت صورت برگرداند، از حضرت سؤال شد چرا چنين كردي يا اميرالمؤمنين حضرت فرمود: سزاوار نيست كه همانند اينها، انجام دهيد كه كار زشتي است، مگر اينكه آن را پنهان كنيد، به گونه‌اي كه هيچ مردي و زني نبيند. (36)

آميزش حرامآميزش جنسي با زن هنگامي كه حائض است، حرام مي‌باشد، اما غير از دخول، ساير لذت جوئيها حلال است، امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي زن حيض شد بر شوهرش حرام است با او آميزش كند زيرا خداوند (در قرآن) فرموده است: (براي آميزش) نزديك زنها نشويد تا پاك شوند، سپس حضرت فرمود: مرد مي‌تواند از زن خود در حال حيض از هر نظر به جز عورت او، بهره ببرد.

دشمن علي عليه‌السلام ناپاك است
در روايات متعدّد از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله روايت شده است كه به حضرت علي عليه السلام فرمود:
تو را دوست ندارد مگر مؤمن و تو را دشمن ندارد مگر منافق و يا زنازاده و يا كسي كه مادرش در حيض به او حامله شده است. (37)
اين دشمن علي عليه‌ السلام خود را رسوا كرد
از علامه حلّي (ره) نقل است كه در كتاب كشف‌اليقين فرموده است: ابودُلف (كه نامش قاسم ابن عيسي و از امراي دربار مأمون عباسي و از شيعيان سرسخت حضرت امير بود و به سخاوت و شجاعت و شعر معروف بود اما) فرزندي داشت كه دشمن حضرت علي عليه السلام بود، روزي اطرافيان وي راجع به محبت و دشمني با علي عليه‌السلام بحث مي‌كردند، يكي از آنها روايتي از پيامبر اكرم (ص) خواند كه حضرت فرمود: يا علي تو را دوست نمي‌دارد مگر مؤمن با تقوي و دشمن نمي‌دارد مگر زنازاده يا فرزند حيض، پسر ابو دلف گفت:
شما راجع به امير چه مي‌گوئيد (منظور از امير پدرش بود كه از سران دربار مأمون بود) آيا كسي به حريم او تجاوز مي‌كند؟ همه گفتند: خير، سپس گفت: بخدا كه دشمني من (با اينكه حلال زاده‌ام) از همه مردم نسبت به علي ابن ابي طالب بيشتر است، در اين گفتگو بودند، كه پدرش وارد شد، و گفت: بخدا كه اين خبر حق است و اين پسر هم فرزند حيض است و هم زنا، زيرا (در جواني) روزي مريض شدم و در خانه برادرم بستري بودم، كنيزي بخاطر كاري نزد من آمد، شهوتم مرا بطرف او كشيد، اما وي امتناع كرد و گفت من حائض هستم، ولي من رهايش نكردم، تا اينكه با او آميزش كرده، او به اين پسر باردار شد، و اين پسر، هم فرزند حيض است و هم زنا. و چون علامت بارداري ظاهر شد، با آن كنيز ازدواج كردم. (38) (از ترس ننگ و رسوائي).
بازگو نكنيد
نَهي رَسُوُلُ اللهِ (ص) اَنْ تُحَدِّثَ الْمَرأهُ بِما تَخْلُو بِهِ مَعَ زَوْجِها
پيامبر اكرم (ص) فرمود: زنها نبايد آنچه ميان آنها و شوهرشان در خلوت مي‌گذرد به زن ديگري بازگو كنند. (39) (علني كردن كارهاي مخفي موجب بي حيايي و بي غيرتي فرد و جامعه مي شود).
علاج هيجان جنسي
اِذْ نَظَرَ اَحَدُكُمْ اِلي امْرأهٍ تُعْجِبُهُ فَلْيُلامِسْ اَهْلَهُ فَأنَّما هِيَ امْرَأهٌ كَامْرَأهٍ.
اميرالمؤمنين (ع) فرمود: هر گاه مردي در اثر نگاه به زني، خوشش آمد با همسرش همبستر شود، همانا زن مانند زن است (40) (گر چه نگاه او ناشايست و حرام است).

جمع بندي و نتيجه گيري

جمع بندي و نتيجه بحث ما پيرامون روابط جنسي در ازدواج ما را به اين مطلب سوق مي‌دهد كه توجه به مسائل (جنسي در ازدواج باعث استحلام بيشتر محيط خانواده و در نتيجه محيط جامعه خواهد شد؛ مد نظر قراردادن چيزهاي جزئي كه به چشم نمي‌آيدو حتي فراموش مي‌شود از جمله مسائل و ابعاد مختلف روابط جنسي با توجّه به احكام و روايات وارده از ائمه معصومين عليهما السلام كه الگوي رفتاري و گفتاري ما هستند. ما را در حركت به سوي كمال ياري خواهد كرد. استفاده از لذّتهاي حلال و شرعي توجه به اينكه آميزش يك نياز است و نه يك هوس، از طرفي آميزش را امر مقدّس دانستن به صورتي كه براي آن در حالت حلال ثواب واقع مي‌شود، آميزش را امر منطقي و عقلانيّت را در آن جاري كردن و نظم و بهداشت در روابط جنسي بصورتي كه كثرت آميزش باعث ضرر به بدن خواهد بود و ديگر مسائل قابل بحث همه و همه ما را به اين مطلب مي‌رساند كه اسلام دين كامل و جامع است و از كوچكترين تا بزرگترين مسائل فردي و اجتماعي در آن قابل بحث و داراي جواب قانع كننده خواهد بود. در پايان توفيق حق تعالي را براي خود و همه كساني كه در مسير روشنگري ديني قدم بر مي‌دارند را خواستارم.

 

منابع تحقيق : 

1- قرآن
2- بحار: مجلسي- محمدباقر – بيروت – داراحياه التراث العربي – بيروت لبنان- 1403ق
3- خورشيد معرفت، ج 1 موسوي غروي – محمدجواد- انتشارات جاويد - بي‌جا- بي‌تا
4- سفينه البحار – عباس قمي (بي جا) دارالاسوه الطباعه و النشر- 1414ق
5- فروع كافي - كليني- محمدبن يعقوب بن اسحاق الكليني الرازي – تهران – دارالكتب الاسلاميه، بي‌تا
6- كافي – كليني- محمدبن يعقوب بن اسحاق الكليني الرازي – تهران – دارالكتب الاسلاميه، بي‌تا
7- لئالي الاخبار- محمدنبي التويسره ني- تهران – جهان – 1371 شمسي
8- ميزان الحكمه/ ج7/ باب فساد قم- حوزه علميه قم- دفتر تبليغات اسلامي – مركز انتشارات 1369
9- وسائل: محمدبن الحسن الحرالعاملي: تهران/ اسلاميه/ 1367

 

پي نوشت ها :

1- سوره روم/ آيه 21
2 - سوره روم، آيه 21
3 - خورشيد معرفت، ج 1 و ميزان الحكمه؛ ج 7، باب فساد.
4 - وسائل ج 14 ص 82 و 83.
5 - وسائل ج 14 ص 73.
6 - وسائل ج 14 ص 73
7 - وسائل ج 14 ص 117 و 112.
8 - همان
9 - وسائل ج 14 ص 117 و 112.
10 - وسائل ج 14 ص 14 و 126.
11 - وسائل ج 14 ص 14 و 126.
12 - سفينه البحار ج 1 باب جمع.
13 - سفينه البحار ج 1 باب جمع.
14 - همان
15 - وسائل ج 14 ص 191 و 96.
16 - وسائل ج 14 ص 191 و 96.
17 - وسائل ج 14 ص 96 و 91.
18 - وسائل ج 14 ص 96 و 91.
19 - وسائل ج 14 ص 107 و 95 و 100.
20 - وسائل ج 14 ص 107 و 95 و 100.
21 - وسائل ج 14 ص 107 و 95 و 100.
22 - وسائل ج 14 ص 188 و 120.
23 - وسائل ج 14 ص 188 و 120.
24 - وسائل ج 14 ص 180 و 96.
25 - وسائل ج 14 ص 180 و 96.
26 - وسائل ج 14 ص 180 و 96.
27 - بحار ص 100 ص 295 ص 220
28 - فروع كافي ج 5 ص 499 و 500
29 - فروع كافي ج 5 ص 499 و 500
30 - بحار ص 100 ص 295 ص 220
31 - وسائل ج 15 ص 106 و 178.
32 - وسائل ج 15 ص 106 و 178.
33 - وسائل ج 15 ص 75.
34 - وسائل ج 14 ص 87 و 93.
35 - وسائل ج 14 ص 87 و 93.
36 - وسائل ج 14 ص 94 و 95 و 101.
37 - وسائل ج 1، ص 569.
38 - سفينه البحار باب زني و تتمه المنتهي ص 227.
39 - وسائل ج 14 ص 154.
40 - وسائل ج 14 ص 73.

فيلم و عكس روابط زناشويي و جنسي از نظر اسلام در دوران عقد و بارداري و بعد ازدواج در سايت من و تو اوكي

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۲۹:۰۲ توسط:picnik موضوع:

چت باکس


صفحات وبلاگ

[ ]

RSS

POWERED BY
sitearia.ir

ابزار کد سایت وبلاگ خرید رپورتاژ آگهی عکس پروفایل عکس پروفایل عکس پروفایل خرید بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما سفر نتایج زنده رئال مادرید تاریخ امروز تاریخ امروز دانلود فیلم ایرانی خرید رپورتاژ آگهی خرید شارژ ایرانسل

در كل اينترنت
در اين سايت

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی