picnik

picnik

بازنده بزرگ فصل اكران!

پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سينمايي امسال

يك جمع و تفريق ساده، نشان از رشدي نجومي دارد. فروشي كه در شش ماهه نخست به بيش از 100 ميليارد تومان رسيده است. فروشي رويايي برابر با هزينه هاي پروژه تاريخي محمد (2) مجيدي مجيدي كه بعد از شش ماه اكران عمومي در سال 1394 تنها 15 ميليارد تومان فروخت.

به گزارش هفته نامه تماشاگران امروز، چه شد كه يك باره در سال 1395، جنبش رفتن به سينماها، اين صنعت ورشكسته را سودآور كرد. اينكه فيلم ها فارغ از ژانر و كارگردانان شان فروخته اند. از سينماي دفاع مقدس تا فيلم مشهور به سياه نمايي- تا فيلم هاي كمدي و…
چه اتفاقي افتاده كه فروش سينماهاي ايران در شش ماه تقريبا دو برابر مدت مشابه سال قبلش و البته همه سال هاي قبل از آن در دهه 90 فروخته است؟

اين پرسشي است كه از همان روزهاي نخست سال 95، زماني كه 24 ساعت تمام سينماهاي ايران بيدار بودند و سانس هاي فوق العاده داشتند، براي اهالي سينما ايجاد شده بود. سينما نسبت به سال ها قبلش چه تغييري كرده بود كه اين چنين موجي ايجاد شده بود؟
حالا كه رنكينگ 10 فيلم پرفروش شش ماه اول سينماي ايران به دست آمده شايد بهتر بتوان تحليلي بر اين فيلم ها و فروش نجومي شان داشت.

10- ناردون (3696787)

دانلود فيلم

كارگردان: فريدون حسن پور
بازيگران: امين حيايي، ليلا اوتادي، مهران غفوريان، امير نوري، سيروس گرجستاني و علي مسعودي

مدت هاست كه نام هيچ يك از اين هنرپيشه ها خيلي نقشي در فروش گيشه ندارد. نه امين حيايي و نه حتي ليلا اوتادي و ديگران. فيلم فريدون حسن پور چه داشته كه توانسته اين چنين بفروشد تا منصور سهراب پور دو فيلم در فهرست پرفروش ها در شش ماه اول داشته باشد و فيلم دهم اين فهرست براي او باشد.

فيلم ناردون كه در دو روز اول اكرانش فروشي معادل 120 ميليون تومان داشت يك فيلم طنز خانوادگي است با حضور ديگر بازيگراني مثل سيروس گرجستاني، امير نوري و علي مسعودي كه اشتهار به طنز دارند. تيزرهاي ماهواره اي از تكه هاي طنز فيلم و ريتم همراه با خنده و شاد فيلم بي شك آنهايي را كه براي تماشاي يك فيلم خوش خنده و ملو به سينما كشانده بود راضي نگه داشته. فيلم كه اقلا 50 درصد سود داشته است!

9- دراكولا (3755275)

كارگردان: رضا عطاران
بازيگران: رضا عطاران، لوون هفتوان، ويشكا آسايش

اولين ژانر وحشت سينماي ايران در دهه 90 اگرچه فروش نسبي بدي نداشته اما آن فيلم موفق كه همه پيش بيني مي كردند، نشد. ساخته عطاران كه اولين فيلم «خون آشام»دار سينماي ايران بود، به رغم همه انتظاري كه مي رفت، نتوانست به چهار ميليارد فروش هم برسد. رضا كه تنها سوپراستار بفروش سينماي ايران است اما چرا بعد از فروش نجومي با سالوادور، اين چنين در فروش ناكام بود؟ درباره فيلم او دو نكته مدام تكرار مي شود:

اول اينكه مردم براي ديدن فيلم هاي او مي روند تا بخندند، اما او خودش مدام اصرار دارد فيلم هاي طنزش تم تلخ اجتماعي داشته باشند.

درست مثل «خوابم مياد» و «فرش قرمز». اين بار اما عطاران پا را فراتر گذاشته بود، مضامين انساني، تاكيد بيش از حد روي اعتياد، تصويري كه از چهره حيواني انسان ها ترسيم كرده بود و استفاده ابزاري و دخالت دادن هنرپيشه دختر خردسال فيلم در سكانس تلخ پاياني، تماشاگر را با حس كسي از سالن بيرون مي فرستاد كه سخت به نفر بعد از خودش تماشاي فيلم را توصيه مي كرد. البته عطارانم بدشانس بود كه اكران فيلمش تقريبا وسط بگير و ببند ممنوعيت تبليغات ماهواره اي اكران شد و ابزار مهم ديده شدن فيلمش را از او گرفتند!

8- زاپاس (4796250)

كارگردان: بروز نيك نژاد
بازيگران: امير جعفري، ريما رامين فر، احمد مهرانفر

زاپاس شايد اگر در سال هاي قبل ساخته مي شد فروشش از نصف اين رقم هم كمتر بود. قطعا زاپاس يك ورژن كپي شده و ملقمه اي است از طنزهاي دهه 80 امير جعفري و سريال پايتخت. شخصيت هايش هركدام از يكي از اين فيلم ها دور هم جمع شده اند و قصه اي را ساخته اند كه توانسته حدود پنج ميليارد بفروشد. چرا؟

چون تيزرهاي پرزرق و برق فيلم در تلويزيون ملي و البته فارسي زبان هاي آن طرف آبي، مردمي را كه از ابتداي سال عادت كرده بودند، سينما محيط خوبي است براي دورهمي هاي خانوادگي به خوبي به سينماها برد و حالا نيك نژاد را به جايي رسانده كه فيلمش بيشتر از ده نمكي و عطاران فروخته باشد! فيلمي با توليدي نهايتا 20 روزه و سودي اقلا 50 درصدي!

7- لانتوري (5841212)

كارگردان: رضا درميشيان
بازيگران: نويد محمدزاده، باران كوثري، مريم پاليزبان

رضا درميشيان بعد از جنجال هاي «عصباني نيستم» با فيلم پرسر و صداي ديگري به سينماها آمد و شش ميليارد تومان هم فروش داشت. ركوردشكني كرد و افتتاحيه اش بي نظير بود. فيلم تلخي كه متهم به پوچ گرايي است. ماجراي اسيدپاشي را به تصوير كشيده و البته انتقام فيلمي كه تماشايش براي زير 16 ساله ها ممنوع شده بود.

بي شك حاشيه ها، نقدهاي تند عليه اين فيلم، تحريم هايي كه عليه اش اتفاق افتاد و هيجان تماشاي بازي نويد محمدزاده بعد از فيلم توقيف شده عصباني نيستم، از عوامل موثر بر فروش اين فيلم بودند. اگرچه انتخاب جسورانه سوژه فيلم هم در فروشش اثر داشت.

فيلمي كه باعث شد آمنه بهرامي، دختري كه ماجراي اسيدپاشي روي صورتش جامعه را تكان دهد، از كاگردان و سازندگان فيلم شكايت كند. آمنه مي گويد اين فيلم داستان زندگي اوست و سازندگان به اين دليل كه ضرر مالي به او زده اند بايد يك ميليارد تومان بپردازند. اتفاقا همين خبرسازي هم روي فروش موج دوم فيلم بي اثر نبود!

6- باديگارد (6689553)

كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، مريلا زارعي، امير آقايي

ابراهيم حاتمي كيا و همكاري مشترك با پرويز پرستويي بعد از يك دهه، كار كردن دوباره حاتمي كيا با جناح راست تندرو و به تصوير كشيدن دوگانه «ظريف- سردار سليماني» آن هم به تهيه كنندگي گروه رسانه اي اوج، همگي به اندازه كافي مي توانستند خبرساز باشند.

آن هم در رقابتي كه سعي شده بود ابد و يك روز را فيلم حمايت شده از سوي رسانه هاي فارسي زبان و باديگارد پرهزينه را فيلم بچه مذهبي هاي ارزشي بنامند، حساسيت ها براي تماشاي اين فيلم را افزايش داد. مصاحبه هاي تند و تيز حاتمي كيا و گلايه هاي بي پايانش از باقي اهالي سينما و البته جشنواره اي سازها، بر حاشيه هاي اين فيلم افزود.

باديگارد تبليغات ماهواره اي نداشت اما فروش ارگاني و بليت نيم بها داشت. حدود هفت ميليارد تومان براي فيلمي كه هزينه هاي توليدش از استفاده از هلي كوپتر و صحنه هاي ميداني بسيار انفجار، كمتر از اين رقم ها نبوده، شايد توانسته سر به سر شود!

5- فروشنده (1176880)

كارگردان: اصغر فرهادي
بازيگران: شهاب حسيني، ترانه عليدوستي، فريد سجادي حسيني

جنجالي ترين فيلم اين روزهاي سينماي ايران بدون شك جديدترين شاهكار اصغر فرهادي ست.
پروژه ساخت اين فيلم به طور رسمي از 18 مهر 94 كليد خورد و قبل از اينكه در ايران به نمايش دربيايد براي اكران راهي جشنواره فيلم كن در فرانسه شد. در اين جشنواره تازه ترين اثر اصغر فرهادي موفق شد جايزه بهترين فيلم نامه را از آن خود كند.

همچنين شهاب حسيني، بازيگر نقش اول مرد اين فيلم موفق شد نخل طلاي بهترين بازيگر مرد اين جشنواره معتبر سينمايي را از آن خود كند. بلافاصله از همان موقع عطش ديدن اين فيلم بين سينمادوستان ايراني بالا گرفت و همزمان شديدترين حملات به فرهادي و فيلمش توسط رسانه هاي تندرو در حالي كه هيچ كس فيلم را در ايران نديده بود سازماندهي مي شد.

در نهايت و با وجود همه چالش ها آخرين اثر كارگردان فيلم «جدايي» (برنده جايزه اسكار 2012) در تاريخ 10 شهريور و از ساعت 6.45 صبح در سينماهاي تهران و شهرستان ها اكران شد. اين فيلم در نخستين روز 250 ميليون تومان فروخت تا ركورد روز اول اكران را از چنگ لانتوري در بياورد و به نام خود ثبت كند. بعد از سه روز، فروش خيره كننده فروشنده به عدد يك ميليارد رسيد كه اين نشان از استقبال بالاي مخاطبان در داخل كشور است.

اين فيلم در شش ماه نخست با 9 ميليارد فروش در جايگاه پنجم جدول فروش قرار گرفت، اما در مهر ماه فروش مناسبش را ادامه داد و حالا به مرز 12 ميليارد تومان رسيده است. آن هم در شرايطي كه تعطيلات و عزاداري هاي محرم، روند فروش سينماها را به شدت كند كرده است. اين روند فروش تقريبا هفته اي يك ميليارد تومان اگر تا يك ماه ديگر ادامه پيدا كند، شايد فروشنده پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي ايران هم بشود.

اصغر فرهادي خودش درباره دلايل فروش فيلمش گفته: «فكر مي كنم فارغ از اين حاشيه ها كه در فروش اوليه موثر بود، هر كسي از سالن سينما بيرون آمد، ديدن فيلم را به نفر بعدي توصيه كرد.»
فيلم مضموني انساني درباره تجاوز و شرايط پيچيده گذشت از متجاوز يا گرفتن انتقام دارد، به دليل پايان بندي متفاوتش از فيلم هاي ديگر فرهادي، توانسته در دل اين حاشيه ها، بسياري از علاقه مندان دو دل براي رفتن به سينما را به تماشايش بكشاند.

4- باركد (11228217)

كارگردان: مصطفي كيايي
بازيگران: بهرام رادان، سحر دولتشاهي، محسن كيايي

مصطفي كيايي پس از فيلم طنز «ضدگلوله» به سراغ ساخت فيلم طنز ديگري رفت. اين فيلم كه در جشنواره فجر به موفقيت خوبي دست يافت و در زمان اكران هم با استقبال گسترده مردم مواجه شد، با يك چالش بزرگ بر سر تيتراژ پاياني اش رو به رو شد. در ابتدا «ياس» رپر محبوب ايراني ترانه تيتراژ پاياني اين فيلم را خوانده بود اما در نهايت و قبل از اكران عمومي آن به دستور وزارت ارشاد و به دليل زيرزميني بودن ياس، صداي اين خواننده از انتهاي فيلم حذف شد.

3- ابد و يك روز (11427946)

كارگردان: سعيد روستايي
بازيگران: پيمان معادي، نويد محمدزاده، پريناز ايزديار

چرا ابد و يك روز اين همه فروخته؟ شايد دليلي بيشتر از اينكه يك نابغه فيلم را ساخته، كافي نباشد. فيلم در جشنواره فيلم فجر توفاني به پا كرد و طوري جوايز را درو كرد كه ديگر هيچ ترديدي باقي نمي گذاشت كه حتما بايد يك بار آن را به تماشا نشست. فيلم، اكران اول نوروز بود و از روزي كه روي پرده رفت، به رغم تم تلخي كه داشت، سينماها را 24 ساعته كرد. همه مي خواستند قصه پردرد زندگي پريناز ايزديار در اين فيلم را كه برايش سيمرغ بلورين برده بود، ببينند. فيلمي كه در شبانه روز بيش از يك ساعت در بهترين زمان هاي پخش برنامه شبكه جم داشت. اين تبليغات ماهواره اي هم به شدت در فروش فيلم موثر بود.

2- پنجاه كيلو آلبالو (13520789)

كارگردان: ماني حقيقي
بازيگران: ساعد سهيلي، هستي مهدوي، پژمان جمشيدي

ماني حقيقي قبل از ساخت پنجاه كيلو آلبالو گفته بود اين بار مي خواهد فيلمي براي فروش بسازد. فيلمي با تم طنز، با كلي رقص و آواز و البته فيلمي بي پروا. فيلمي كه هم هنرپيشه زياد داشت، هم آهنگ آن طرفي و هم رقص. موضوعش هم كمي وقيحانه بود. تبليغات ماهواره اي هم زياد به كمكش آمده بود!
فيلمي كه خوب فروخت اما براي علي جنتي گران تمام شد و او در قم مجبور شد از مراجع تقليد براي اكرانش عذر بخواهد و بگويد اكران فيلم از دستش دررفته است!

1- من سالوادور نيستم (14330523)

كارگردان: منوچهر هادي
بازيگران: رضا عطاران، يكتا ناصر، ريوالدو

پرفروش ترين فيلم سال تا اينجا، يك فيلم جنجالي ديگر است. من سالوادور نيستم با بازي رضا عطاران و يكتا ناصر در سواحل ريو فيلمبرداري شد. هم عطاران داشت هم هنرپيشه بلوند و سر باز و هم رقص و آواز و هم تبليغات وسيع ماهواره اي. تازه به اين اضافه كنيد كه در بهترين زمان اكران شد. چند بنر فيلم را هم تيغ زدند. اتفاقي كه كارگردان فيلم مي گفت اقلا سه تا چهار ميليارد در فروش فيلم اثر داشت.

چرا سالوادور اين همه فروخته، آيا خيلي فيلم اثرگذار يا ماندني است. آيا كسي حاضر است آن را دو بار ببيند؟ پاسخ تماش قطعا منفي است اما حالا اين فيلم پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي ايران است!

بازنده بزرگ فصل اكران!

مسعود ده نمكي بعد از اكران موفق فيلم هاي قبلي اش (اخراجي ها و رسوايي) هرگز نتوانست موفقيت آنها را در آخرين فيلمش تكرار كند. رسوايي 2 كه در اوايل سال 95 اكران شده تا الان نتوانسته حتي به رقم سه ميليارد فروش برسد. شكستي بزرگ براي ده نمكي كه شايد ديگر بايد اين سبك فيلم سازي را ترك كند. چون ظاهرا اقبالي بين مردم ندارد اما نكته قابل بحث ديگر نقش صدا و سيما در ميزان فروش فيلم هاي سينمايي است.

نگاهي به ليست بالا نشان مي دهد كه اكثر فيلم هاي پرفروش، تيزرشان خيلي جايي در كنداكتور كانال هاي رسانه ملي نداشته. اين نكته طعنه آميز مي تواند اين پيام را برساند كه تلويزيون، ديگر توان تاثيرگذاري يا حتي محدودسازي خود را از دست داده است.

دانلود فيلم


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۵:۵۴ توسط:picnik موضوع:

چت باکس


صفحات وبلاگ

[ ]

RSS

POWERED BY
sitearia.ir

ابزار کد سایت وبلاگ خرید رپورتاژ آگهی عکس پروفایل عکس پروفایل عکس پروفایل خرید بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما سفر نتایج زنده رئال مادرید تاریخ امروز تاریخ امروز دانلود فیلم ایرانی خرید رپورتاژ آگهی خرید شارژ ایرانسل

در كل اينترنت
در اين سايت

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی