صفحه نتايج موتور جستجو
نسخههاي اوليه الگوريتمهاي جستجو به اطلاعات فراهم شده توسط مديران وب سايتها نظير متا تگ واژههاي كليدي، يا فايل ايندكس موتورهاي جستجو مانند ايالآيوب اعتماد و اتكا ميكردند. متاتگها يك راهنمايي براي محتواي هر صفحه فراهم ميكنند. با اينحال، استفاده از دادههاي متا در صفحات ايندكس، كمتر قابل اطمينان بود زيرا انتخاب واژگان در يك متاتگ توسط وب سايتها، بالقوه ميتواند يك نمايش غير دقيق از محتواي واقعي وب سايت باشد. دادههاي نادرست، ناقص و ناسازگار در متا تگها ميتواند موجب رتبهبندي شدن صفحه براي جستجوهاي غير مرتبط گردد. توليدكنندگان محتواي شبكه همچنين تعدادي از ويژگيهاي منبع اچتيامال يك صفحه را دستكاري كردند تا رتبه صفحه را در موتورهاي جستجو بهبود بدهند.
با تأكيد بر عواملي مانند تراكم واژه كليدي، كه بطور انحصاري تحت كنترل مدير وب سايت است، موتورهاي جستجوي اوليه از سوء استفاده و دستكاري رتبهبندي رنج ميبردند. به منظور ارائه نتايج بهتر به كاربران خود، موتورهاي جستجو بايد انطباق يافته و از نتايج صفحاتي اطمينان يابند كه نتايج مرتبط تري دارند، نه نتايج مربوط به صفحاتي كه نامربوط بوده و توسط مديران شبكه بدون وجدان كاري و با استفاده از كلمات كليدي متعدد پر شدهاند. از آنجايي كه موفقيت و محبوبيت يك موتور جستجو از طريق توانايي آن در توليد نتايج مرتبط تر در قبال هر جستجوي صورت گرفته مشخص ميشود، كيفيت پايين يا نتايج نامرتبط ميتواند سبب سوق دادن كاربران به منابع جستجوي ديگر شود. موتورهاي جستجو با توسعه الگوريتمي رتبهبندي پيچيدهتر به اين عمل پاسخ دادند؛ كه در آن عوامل بيشتري مورد توجه قرار ميگيرند و دستكاري را براي مديران شبكه، سختتر ميسازند. لري پيج و سرگئي برين دو دانشجوي فارق التحصيل دانشگاه استنفورد يك موتور جستجو موسوم به بكروب را توسعه دادند كه جهت ارزيابي برجستگي صفحات وب، به يك الگاريتم رياضياتي تكيه داشت. عددي كه توسط الگوريتم محاسبه ميشد، يعني «رتبه صفحه»، تابعي است از مقدار و قدرت لينكهاي ورودي. رتبه صفحه ميزان يك صفحه معين را كه توسط يك كاربر كه بصورت تصادفي شبكه را جستجو ميكند مورد دسترسي قرار گرفته، تخمين ميزند و لينكهاي يك صفحه به صفحه ديگر را دنبال ميكند. در واقع، اين بدان معناست كه برخي لينكها از ساير لينكها قوي تر بوده، رتبه صفحه بالاتر احتمال ديده شدن صفحه توسط وب گردهاي تصادفي را افزايش ميدهد.
پيچ و برين، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنيانگذاري كردند. گوگل درميان كاربران فزاينده اينترنت، هواداران ثابت قدمي را به خود جذب كرد كه طراحي ساده آن را دوست داشتند. عوامل خارج از صفحه (مانند رتبه صفحه و تجزيه تحليل لينك) نيز همانند عوامل داخل صفحه (فراواني واژههاي كليدي، متاتگها، عنوانها، لينك و ساختار وب سايت) مورد توجه قرار گرفتند تا گوگل را قادر به اين امر سازند كه از نوعي دستكاري كه در موتورهاي جستجويي ديده ميشود كه تنها به عوامل داخل صفحه توجه ميكنند، اجتناب نمايد. عليرغم اينكه به بازي گرفتن رتبه صفحه سختتر بود، مديران شبكه سرانجام ابزارها و طرحهاي توليد لينك را جهت تحت تأثير قرار دادن موتور جستجوي اينكتومي توسعه دادند، و اين روشها ثابت كردند كه به طريقي مشابه ميتوان رتبه صفحه را تحت تأثير قرار داد. بسياري از وب سايتها روي تبادل، خريد و فروش لينك در حجم زياد و وسيع متمركز هستند. بعضي از اين طرحها يا مزارع لينك، موجب ايجاد هزاران وب سايت براي فروش هرزنگاري لينكها ميشوند.
تا سال ۲۰۰۴، موتورهاي جستجو، طيف گستردهاي از عوامل نامعلوم را در الگوريتمهاي رتبهبندي خود جاي داده بودند تا اثر دستكاري لينكها را كاهش دهند. در ژوئن ۲۰۰۷، يك گزارشگر از نيويورك تايمز بنام سول هنسل گفت كه گوگل، رتبهبندي سايتها را با استفاده از بيش ۲۰۰ علامت مختلف انجام ميدهد. موتورهاي جستجوي پيشرو يعني گوگل، بينگ و ياهو الگوريتمهاي رتبهبنديهاي خود را افشا نميكنند. برخي از شاغلان در سئو روشهاي مختلفي را جهت بهينهسازي موتور جستجو مورد مطالعه قرار داده و نظرات شخصي خود را منتشر نمودهاند. ثبت اختراعهاي مربوط به موتورهاي جستجو ميتواند اطلاعاتي را براي درك بهتر موتورهاي جستجو فراهم نمايد.
در سال ۲۰۰۵، شروع به شخصيسازي نتايج جستجو براي هر كاربر نمود. بر اساس تاريخچه جستجوهاي قبلي آنها، گوگل اقدام به ايجاد نتايج براي كاربراني نمود كه وارد حساب كاربري خود شدهاند. در سال ۲۰۰۸، بروس كلي گفت كه «رتبهبندي مرده است» زيرا جستجوي شخصي شده سبب آن ميگردد. او احضار كرد كه بحث در مورد نحوه رتبهبندي يك وب سايت بيمعني است؛ زيرا رتبه يك وب سايت، بالقوه براي هر كاربر و هر جستجو ميتواند متفاوت باشد.
در سال ۲۰۰۷، گوگل كمپيني به راه انداخت عليه لينكهايي كه در ازاي پرداخت پول، رتبه صفحه را منتقل ميكنند. در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۹، گوگل فاش كرد كه اقداماتي در پيش گرفته تا با استفاده از ويژگيهاي نوفالو در لينكها، اثر مدلسازي رتبه صفحه را كاهش دهد. مت كاتس يك مهندس نرمافزارشناخته شده در گوگل، اعلام كرد كه عنكبوت خزنده گوگل ديگر به طريق مشابه به لينكهاي دنبال نشده نميپردازد تا تأمين كنندگان خدمات سئو را از استفاده از آن در تعيين مدلسازي رتبه صفحه منع نمايد. در نتيجه اين تغيير استفاده از نوفالو منجر به از دست رفتن رتبه صفحه ميشود. به منظور اجتناب از اين امر، مهندسان سئو تكنيكهاي جايگزيني را توسعه دادند كه تگهاي نوفالو شده را با جاوا اسكريپت مبهم جايگزين كرده و در نتيجه، مدلسازي رتبه صفحه را ميسر ميسازد. بعلاوه چند راه حل پيشنهاد شده است كه شامل استفاده از آيفريم، فلش، جاوا اسكريپت ميشود.
در دسامبر ۲۰۰۹، گوگل اعلام كرد كه از سوابق جستجوي تمام كاربرانش جهت جمعآوري نتايج جستجو استفاده خواهد كرد.
در ۸ ژوئن ۲۰۱۰ از يك سيستم ايندكس گذاري جديد موسوم به گوگل كافئين رونمايي شد. گوگل كافئين تغييري بود در روش به روز شدن ايندكس گوگل به منظور نمايش سريعتر نتايج گوگل نسبت به گذشته. اين سيستم طراحي شد تا به كاربرها اجازه يافتن سريعتر از قبل نتايج جديد، پستهاي فورمها و ساير مطالب را بلافاصله پس از انتشار آنها بدهد. Carrie Grimes مهندس نرمافزاري كه به گوگل، سيستم كافئين را معرفي كرد، معتقد است كه اين سيستم جستجوهاي شبكه را ۵۰ درصد نسبت به ايندكس پيشين بهبود ميدهد.
گوگل اينستنت، يا جستجوي زمان واقعي، در اواخر سال ۲۰۱۰ در تلاشي به منظور بههنگامتر و مرتبط نمودن جستجوها ارائه شد. بهطور تاريخي، ادمينهاي وب سايتها، ماهها و يا حتي سالها روي بهينهسازي يك وب سايت و ارتقاي رتبهٔ جستجوي آن زمان گذاشتهاند. با گسترش عموميت وب سايتها و وبلاگهاي رسانههاي اجتماعي، موتورهاي جستجوي پيشرفته در الگوريتمهاي خود تغييراتي ايجاد كردند تا مطالب تازه به سرعت در ميان نتايج جستجو رتبهبندي شوند.
در فوريه ۲۰۱۱، از آپديت پاندا خبر داد كه وب سايتهايي را كه حاوي محتواي تكثير شده از وب سايتها و منابع ديگر باشند، جريمه ميكند. بطور تاريخي، وب سايتها محتوا را از يكديگر كپي كرده و از آن در رتبهبندي موتورهاي جستجو بهرهمند شدهاند. با اين حال، گوگل يك سيستم جديد پيادهسازي كرد كه سايتهايي را كه حاوي محتواي منحصر به فرد نيستند، جريمه ميكند.
در آوريل ۲۰۱۲، گوگل از آپديت گوگل پنگوئن رونمايي كرد كه هدف آن، جريمه كردن وب سايتهايي بود كه از روشهاي دستكاري جهت بهبود رتبه خود در موتورهاي جستجو استفاده ميكردند.
در سپتامبر ۲۰۱۳، كمپاني گوگل از آپديت الگوريتم مرغ مگس خوار رونمايي كرد؛ يك الگوريتم كه جهت بهبود پردازش زبان طبيعي گوگل و درك معنايي صفحات وب طراحي شد.
سئو سايت و بهينه سازي سايت در اصفهان
برچسب: ،