دانلود فيلم سد معبر
خلاصه داستان فيلم سد معبر:قاسم ( حامد بهداد ) كارمند شهرداري است كه وظيفه مقابله با دستفروشاني را دارد كه موجب سد معبر شده اند. از طرف ديگر، اخيرا به همسرِ قاسم ( باران كوثري ) ارث قابل توجهي رسيده و قاسم قصد دارد با آن يك ماشين سنگين تهيه نمايد اما...
كارگردان :
محسن قرايي : متولد سال 1362 در بهشهر و فارغ التحصيل رشته مهندسي معدن از دانشگاه تهران مي باشد. وي فعاليت سينمايي خود را از سال 1386 با دستيار كارگرداني آغاز كرد و نخستن ساخته سينمايي او با نام « خسته نباشيد! » در سال 1391 ساخته شد. « سد معبر » دومين تجربه كارگرداني قرايي است.
درباره فيلم « سد معبر » :
« سد معبر » سوژه بكر و تازه اي دارد. زندگي ماموريني كه با دستفروشان در خيابان برخورد مي كنند، سوژه اي است كه يپش از اين در سينماي ايران به آن پرداخته نشده بود و جالب آنكه سعيد روستايي كه با فيلم « ابد و يك روز » توانست نام خود را بر سر زبانها بيندازد، فيلمنامه اثر را نوشته است. اما « سد معبر » از نقطه اي آسيب ديده كه گمان مي شد بتوان نقطه قوت اثر قلمداد كرد.
فيلمنامه سعيد روستايي در اينجا، بار ديگر حال و هواي « ابد و يك روز » را زنده كرده است. در اينجا هم تنش هاي فردي پر رنگ و قابل توجه است و بخش زيادي از پرداخت شخصيت ها نه از طريق موقعيت سازي بلكه از طريق ديالوگ هاي متقابل شكل مي گيرد. اين ويژگي پيش از اين در « ابد و يك روز » توانسته بود موفق عمل كرده و باعث شود فيلمسازان بسياري با الگوبرداري از روستايي، آثاري مشابه در سينما به اكران برسانند. اما « سد معبر » فارغ از اينكه سوژه جذابي دارد، فيلمنامه عجول دارد كه كار سختي براي سرپا نگه داشتن داستان تا انتها دارد.
داستان قاسم و درگيري او با يك دستفروش و همچنين ماجراي خريد ماشين سنگين كه منجر به درگيري او و همسرش نرگس مي گردد، به خوبي ريتم داستان را در سطح بالا نگه مي دارد و اجازه منحرف شدن ذهن تماشاگر را نمي دهد. اما مشكل اينجاست كه فيلمنامه توان ساختن موقعيت را ندارد و نمي تواند خرده روايت هاي جذابي را ايجاد نمايد تا داستان بسط و گسترش بيابد. در « سد معبر » مفاهيمي مطرح مي گردد كه شعار زدگي در آن به چشم مي خورد. اين مشكل حتي به ديالوگ ها نيز وارد است،مخصوصاً در سكانس انتهايي فيلم ميان نرگس و قاسم، مي توان پيامهاي كليشه اي و نخ نما شده را شاهد بود كه از منطق بي بهره مانده اند.
اما همانطور كه گفته شد، از نقطه قوت « سد معبر » مي توان به حفظ ضرباهنگ داستان اشاره كرد كه باعث مي شود مخاطب تمركز خود را معطوف به فيلم نمايد. محسن قرايي در دومين تجربه كارگرداني خودش ( اولين فيلم در مقام كارگردان « خسته نباشيد! » بود كه اثري دوست داشتني بود اما در ايران ديده نشد ) توانسته تا حد زيادي مسلط به روايت داستان باشد. وي احتمالا به خوبي مي دانسته كه فيلمنامه علي رغم گام و ضرباهنگ بالايي كه دارد، داراي حفره هاي متعددي مي باشد و بهترين تصميم در اين شرايط آن بوده كه چنان رخدادهاي داستان را با سرعت بالا به تصوير بكشد كه ضعف ها چندان به چشم نيايند.
برچسب: ،