Advertorial
رپورتاژ آگهي (به انگليسي: Advertorial) به شكلي از آگهي گفته ميشود كه در قالب گزارش ارائه شود. يعني، مخاطبان رسانهاي تصور كنند كه يك گزارش بي طرفه به آنها ارائه ميشود، در حالي كه آنچه آنها ميبينند، ميشنوند و ميخوانند، در واقع تلاشي سازمان يافته براي تقويت جنبههاي ذهني يك محصول يا خدمت در ذهن آنها است.اصطلاح رپرتاژ آگهي براي اولين بار در سال 1945 به ادبيات انتقادي رسانهها اضافه شد. به دليل اعتماد به مخاطبان به رسانهها، رپرتاژ آگهيها بسيار مؤثر است و به همين دليل در كشورهاي پيشرفته قوانين بسيار سختي عليه رپرتاژ آگهيها تصويب شده و ميشود. ديوان بينالمللي تجارت در قانون آگهيهاي خود كه در سال 1997 به تصويب رسانده خواهان مشخص كردن تبليغات ميشود تا مخاطبان قادر به تشخيص آن شوند در سالهاي اخير مواردي برجسته از اين پديده در تلويزيون دولتي ايران مشاهده شده كه از جمله ميتوان از برنامه عمو پورنگ كه داريوش فرضيايي آن را تهيه كرده نام برد. از آن گذشته، موارد ديگري از رپورتاژ آگهي در رسانههاي ايران وجود دارد كه منتقدان را وادار كرده خواهان تصويب قوانيني براي مقابله با رپرتاژ آگهيها شوند.
امروزه نيز بعد ديگري از رپورتاژ آگهي را در فضاي اينترنت مشاهده ميكنيم به گونه اي كه يك مقاله در قالب يك پست عادي به يك سايت اضافه ميشود كه درحالت عادي يك مطلب معمولي يا خبري است اما در اصل يك متن كاملاً تبليغاتي است كه كاملاً سازمان يافته و با اهداف تبليغ يك محصول يا يك سايت است كه شامل چندين لينك به سمت وب سايت تبليغكننده است، هماكنون سايتها و شركتهايي هستند كه در قبال ثبت رپورتاژ آگهيمبالغي نيز از شركت تبليغكننده دريافت ميكنند.
برچسب: ،