بهترين اقدام در زمان بريدن ترمز ماشين چيست؟
ه دنده پايينتر شيفت كنيد. اگر اتومبيل شما اتومات است، آن را در حالت دستي قرار داده و دنده را ۱ يا ۲ كنيد. اگر اتومبيل شما دنده دستي است، سعي كنيد كم كم دنده را كم كنيد. يعني اول دنده را ۳ و پس از كمي حركت و كم شدن سرعت، دنده را ۲ كنيد. دقت كنيد كه بطور ناگهاني به دنده پايين (۱ و ۲) شيفت نكنيد، چون ممكن است كنترل اتومبيل را از دست بدهيد. ۶. از ترمز دستي استفاده كنيد: سعي كنيد ترمز دستي را كم كم بكشيد و سرعت اتومبيل را كاهش دهيد. البته در نوع اتوماتيك، بايد پدال ترمز اضطراري را كم كم فشار دهيد. دقت كنيد كه به ناگهان ترمز دستي را تا انتها نكشيد. زيرا چرخهاي عقب اتومبيل قفل ميكند و ممكن است كنترل اتومبيل را از دست بدهيد. اگر احساس كرديد كه چرخهاي عقب قفل شده و صدا ميدهد، كمي ترمز دستي را رها كنيد تا چرخها حركت كند؛ سپس در همين نقطه ترمز دستي را نگه داريد تا به كاهش سرعت اتومبيل شما كمك كند و شما هم كنترل مناسبي روي وسيله نقليه داشته باشيد. ۷. چشمان خود را به جاده بدوزيد: به چيزهايي كه در جلوي شماست، نگاه كنيد. از ترافيك سنگين و موانع خطرناك دوري كنيد. ۸. به ديگر رانندهها هشدار دهيد: چراغهاي خطر (فلاشرها) اتومبيل را روشن كنيد. بوق بزنيد و چراغ بزنيد و به ديگر رانندگان اطلاع دهيد كه در چه وضعيتي هستيد. چون آنها ممكن است متوجه وضعيت شما نشوند. شيشهها را پايين داده و با سر و صدا به عابران پياده و ديگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهيد. هرچند كه با پايين دادن شيشه ها، اصطكاك هوا نيز به توقف اتومبيل شما كمك ميكند. ۹. از اصطكاك جاده استفاده كنيد: اگر جاده پيش روي شما، داراي حاشيه است (مثل هاشيههاي اين شكلي ||||||||)، بر روي آنها حركت كنيد و فرمان را كمي به چپ و راست جابجا كنيد تا در اثر اصطكاك سرعت شما كم شود. كار ديگري كه ميتوانيد انجام دهيد، تغيير لاين از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعكس ميباشد تا سرعت شما در اثر اصطكاك كاهش يابد. البته اين كار در سرعت بالا ممكن است باعث واژگوني اتومبيل شود. پس دقت كنيد. ۱۰. از موانع محيطي استفاده كنيد: اگر هيچكدام از روشهاي بالا موثر واقع نشد، و يا اگر مجبور بوديد به سرعت توقف كنيد، بايد از موانع طبيعي بهره بگيريد. اين كار به هيچ عنوان راه حل مناسبي نيست و كنترل اتومبيل را به شدت كاهش ميدهد. اما اگر مجبور هستيد، به عنوان آخرين راه حل از آن استفاده كنيد: الف: استفاده از عوارض زمين: به دنبال پستي و بلنديهاي جاده باشيد. سرعت گيرها، دست اندازها، حاشيههاي جاده همه ميتواند در كاهش سرعت موثر باشد. اگر اين موارد موثر واقع نشد، سعي كنيد معكوس بكشيد و با ترمز دستي سرعت را كاهش دهيد. ب: استفاده از كيسههاي سيمان يا بشكههاي آب: در برخي مواقع اين نوع بازدارندهها در جاده وجود دارند. تلاش كنيد تا لاستيك اتومبيل را از بغل به آنها تماس دهيد تا سرعت شما كاهش يابد. دقت كنيد كه با سر يا بدنه به آن برخورد نكنيد. چرا كه باعث رسيدن آسيب به اتومبيل و خود شما ميشود. تا حد امكان لاستيك را با آنها تماس دهيد. ۱۱. تماس با موانع كوچك مثل درختچه ها: موانعي همچون بوتهها و درختچههاي كوچكتر از ۱ متر ميتواند اتومبيل شما را متوقف سازند. همواره بايد درختچهها و بوتههاي كوچك را انتخاب كنيد، زيرا اگر طول آنها بزرگتر از ۱ متر باشد و يا خيلي محكم و استوار باشند، ممكن است با خطر مرگ مواجه شويد. راهكارهايي اضطراري ۱. برخورد با پشت اتومبيلهاي ديگر: اگرچه به عنوان اولين راه حل پيشنهاد نميشود، اما برخورد به پشت ديگر اتومبيلهاي جاده، سرعت شما را كاهش ميدهد. در اين حالت اتومبيلي را انتخاب كنيد كه هم سرعت با شماست و از استحكام خوبي برخوردار است (البته ضربه زدن به اتومبيلهايي با سرعت كمتر، باعث توقف اتومبيل و كاهش سرعت شديد شما ميشود). قبل از برخورد با بوق زدن آنها را متوجه خطر سازيد. ضربه را به طور مستقيم وارد كنيد و از زدن ضربههاي كشيدني و ظريف خودداري كنيد. چرا كه اگر از گوشه ضربه بزنيد، باعث منحرف شدن هر دو اتومبيل از مسير شده و وضعيت خطرناكي را خلق ميكنيد. تا جايي كه ميتوانيد سرعت شما بايد آهسته باشد. شايد كيسه هواي اتومبيل شما خاموش باشد! ۲. يافتن مكاني مناسب براي ساييدن يا تصادف: جاده را بررسي كنيد تا يك نقطه ايمن براي سايش پيدا كنيد. اگر قادر نيستيد تا اتومبيل خود را بطور كامل متوقف سازيد، بدنبال يك محيط باز باشيد؛ جايي كه بتوانيد بدون برخورد با چيزي به حركت ادامه دهيد. ۳. اگر تمام گزينههاي ذكر شده در بالا موثر واقع نشد، بدنبال چيزي براي تصادف باشيد. بهترين چيز پيدا كردن يك برآمدگي پرپشت است كه با ساييدن به آن سرعت اتومبيل را تا نصف كاهش دهيد. اگر اين برآمدگي را پيدا نكرديد، دنبال علفهاي پرپشت باشيد و در طول آنها رانندگي كنيد تا سرعت شما كاهش يابد. ۴. اگر هيچكدام از اين موارد پيدا نشد، به خاكي بكشيد. هرچند كه جاده خاكي (شني يا ماسه اي) ناپايدار است و سرعت شما را به شدت كاهش ميدهد. پس مراقب باشيد. اگر به دنبال يك محيط ايمن ميگرديد، جدولها را انتخاب كنيد، اما به چند نكته توجه داشته باشيد: جدول كم عمق را انتخاب كنيد كه پس از برخورد با آن دوباره به ترافيك باز نگرديد فرمان را سفت بگيريد، زيرا در اثر برخورد، كنترل اتومبيل از دست شما خارج ميشود توصيهها ۱. تنها با تعويض لنتهاي ترمز در زمان مناسب و همچنين بازديد دورهاي سطح روغن ترمز، ميتوانيد از بسياري از اين موارد دوري كنيد. در واقع بهترين راه حل، بازديد به موقع سيستم كنترل و اهميت دادن به تغييرات آن است. ۲. ترمز گرفتن در سرازيري: اگر در سرازيري حركت ميكنيد، از گرفتن ترمز بيش از حد خودداري كنيد. زيرا لنتهاي ترمز بيش از حد داغ ميشود و سيستم ترمز از دست ميرود؛ لذا اگر نياز به ترمز داريد، كمي ترمز كنيد، معكوس بكشيد و ترمز را رها كنيد؛ بعد از آنكه كمي جلوتر رفتيد دوباره ترمز بگيريد و سرعت را كم كنيد. هيچ وقت بصورت پيوسته ترمز را نگه نداريد. در سرازيري از معكوس كشيدن و ترمز دستي بيشتر استفاده كنيد. ۳. اگر موتور اتومبيل در ترمز گيري به شما كمك نكرد و همچنان با همان سرعت به حركت ادامه داد، اتومبيل را به مسيري رهنمايي كنيد كه موتور دود كند. دنده را هم خلاص كنيد. هرچند اين كار باعث آسيب رسيدن به موتور ميشود، اما شما مشكل بزرگتري داريد. ۴. بسياري از مشكلات سيستم ترمز در اثر گير كردن چيزي در زير پدالها اتفاق ميفتد. بطريهاي آب معدني، اسباب بازي، ليوان و …. هميشه اتومبيل خود را تميز نگاه داريد. از ريختن و قرار دادن وسايل بخصوص نزديك به صندلي راننده اجتناب كنيد. هميشه جايي براي قرار دادن وسايل مورد نياز خود در نظر بگيريد. همانند سبدهاي مخصوص نگهداري ليوان و بطري آب و تلفن همراه. ۵. در هنگام حركت هرگز اتومبيلهاي دنده اتومات را در وضعيت (P) يعني "پارك” قرار ندهيد. اين كار باعث قفل شدن خودكار فرمان ميشود و ديگر قاد به كنترل وسيله نقليه نخواهيد بود. ۶. چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن اينكه شما در حال ترمز گرفتن هستيد، نكتههاي ديگري را بازگو ميكند. قبل از شروع به رانندگي حتماً اين چراغها را كنترل كنيد. اگر با گرفتن ترمز روشن ميشوند، سيستم ترمز مشكلي نخواهد داشت. البته دقت كنيد كه اگر مجبور هستيد به شدت ترمز را بگيريد تا اين چراغها روشن شوند، نصف قدرت سيستم ترمز شما از دست رفته است. احتمالاً يا لنتهاي ترمز سايييده شده و يا روغن ترمز كم شده است. نكته بعدي در خصوص چراغهاي ترمز اين است كه اگر در حين رانندگي به طور خودكار روشن شدند، نشان از وجود نقص در سيستم ترمز است؛ بنابراين كار عاقلانه، توقف اتومبيل در كمترين زمان ممكن و در مكاني ايمن است. ۷. لنت ترمز خيس، قدرت ترمز گيري را به شدت كاهش ميدهد؛ بنابراين در روزهاي باراني يا رد شدن از مكانهاي خيس، بهترين كار روشن كردن چراغهاي عقب، حركت با دنده سنگين و گرفتن ترمز كم ميباشد. وقتي از منطقه خيس خارج شديد (و يا باران بند آمد) جهت خشك كردن لنت ها، كافي است تا كمي ترمز را فشار دهيد (پدال را تا ته فشار ندهيد. فقط كمي كه آن را تا نزديك نقطه ترمز گرفتن فشار دهيد). اين عمل را جند بار تكرار كنيد و پدال را رها كنيد تا لنتها خشك شوند. هشدارها ۱. معكوس كشيدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور ميشود. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنيد. شما كاري را كه لازم است بايد انجام دهيد؛ نه هر كاري را. ۲. هنگاميكه موفق به توقف اتومبيل شديد، تا زمانيكه مطمئن نشده ايد كه مشكل حل شده، به هيچ وجه دوباره شروع به حركت نكنيد. ۳. هرگز در هنگام رانندگي و ترمز گرفتن، اتومبيل را خاموش نكنيد چرا كه سيستم هيدروليك و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر اتومبيل را خاموش كنيد، سيستم هيدروليك قدرت پمپينگ ترمز را سه برابر افزايش ميدهد؛ بنابراين در شرايط اظطرار، فقط سوئيچ را در حالت دوم (چرخش مرحله دوم سوئيچ) قرار دهيد. بدين ترتيب سيستم تعليق قفل نخواهد شد.
برچسب: ،