خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران
نگاهي به رويه خودروسازان در كشور ما نشان ميدهد معمولا با تعهد و پايبندي بسيار كامل، ساليان سال به توليد محصولي خاص ميپردازند؛ همان رويهاي كه ميبينيم سالهاست در توليد اعضاي خانواده پرايد و پژو ۴۰۵ و مشتقات آنها برقرار است و در واقع همه آنها خودروهايي يكسان، با اندكي تغييرات ظاهري و فنياند. اين در حالي است كه اين صنعت در بازار جهاني و در بين برندهاي شناختهشده خودروساز، سبك و سياق متفاوتي دارد. يعني هر محصول پس از مدتي حضور روي خط توليد دستخوش تغييراتي خواهد شد كه ميتواند شامل فيسليفت (بازنگري و تغيير چهره يك مدل خودرو در جهت رفع اشكال، روزآمد شدن يا زيباتر كردن چهره آن نسبت به حالت اوليه كه بعدا در مورد اين مقوله به طور مفصل صحبت خواهيم كرد)، اضافهشدن مواردي جديد به فهرست امكانات استاندارد يا سفارشي (آپشنال)، تغيير در ساختار فني و ارائه گزينههاي متفاوتتر براي موتور و گيربكس خودرو و... باشد. اما در كنار اين تغييرات، بسياري از خودروسازان محصولات موفق خود را در چند نسل روانه بازار ميكنند. بهعنوان مثال هيونداي سانتافه در ۱۹ سال گذشته با چهار نسل متفاوت روانه بازار جهاني شده كه دو نسل از آن را در بازار كشورمان داريم و البته هر كدام از اين نسلها طي سالهاي حضورشان روي خط توليد، تغييرات فوق را هم داشتهاند. با اين مقدمه، در مطلب پيش رو سراغ برخي از خودروهاي محبوب بازار ايران ميرويم كه توليدشان ادامه پيدا نكرد يا نسلهاي جديدترشان به خيابانهاي كشورمان راه نيافتند. كاديلاك ايران (سِويل) خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران در بازار جهاني كاديلاك را به عنوان يكي از لوكسسازان صنعت خودروي آمريكا ميشناسند و نكته جالب اينجاست كه روزگاري يكي از محصولات محبوب اين برند يعني «سِويل» با نام «كاديلاك ايران» روي خط توليد پارس خودروي كنوني قرار داشت. كيفيت ساخت بالا، امكانات بسيار پيشرو (مواردي مثل بالابر هر چهار شيشه و تنظيم آينههاي جانبي برقي، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك، سيستم تنظيم ارتفاع خودكار، پاشش سوخت انژكتوري و...)، قيمت بالاي اين خودرو را در بازار كشورمان توجيه ميكرد. در واقع به نوعي سِويل انتخاب مناسبي براي لوكسسواران و قشر متمول در آن دوران بود. عرضه اين محصول به بازار جهاني تا سال ۱۳۸۳/ ۲۰۰۴ ادامه داشت، اما پرونده سِويل نسل اول در دهه ۶۰ شمسي براي بازار كشورمان و پارس خودرو بسته شد و اين روزها كاديلاك ايران به عنوان يك كلاسيك كلكسيوني در بازار كشور شناخته ميشود و طرفداران خاص خود را دارد. نيسان پاترول خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران پاترول نخستين بار سال ۱۳۳۰/ ۱۹۵۱ روي خط توليد نيسان قرار گرفت. محصولي كه ما در ايران با نام پاترول ميشناسيم نسل سوم اين خودروست كه از اواخر ۱۳۵۹/ ۱۹۸۰ ميلادي به بازار جهاني راه پيدا كرد و چند سال بعد يعني در سال ۱۳۶۵ نيز به ايران و مونتاژ در شركت پارس خودرو رسيد. اين محصول كه در نسخههاي وانت، پنجدر، سهدر و پنجدر آمبولانسي در كشورمان موجود است، تا اوايل دهه ۸۰ شمسي روي خط توليد پارس خودرو باقي ماند. هرچند در دهه ۷۰ شمسي نسل پنجمش تحت عنوان «نيسان سافاري» به صورت وارداتي به بازار ايران عرضه شد، اما پس از پايان توليد، با وجود عرضه نسلهاي بعدي اين خودرو در بازار جهاني، پرونده آن در ايران بسته شد. پاترول از جمله خودروهاي محبوبي بود كه هنوز هم خواهان فراواني دارد و از بهترين و مقرون به صرفهترين گزينههاي آفرود در بازار كشورمان محسوب ميشود. جيپ آهو خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران جيپ آهو يا همان «جيپ واگونير» در زبان رسمي اين خودروساز، محصولي بود كه در دهه ۵۰ شمسي توسط شركت سهامي جيپ ايران (پارس خودروي فعلي) وارد بازار كشور شد. اين خودرو كه محصولي از خانواده «اِس جِي» جيپ بود، فرزند استيشن اين خانواده محسوب ميشود و در تاريخچه صنعت خودروي دنيا تحت عنوان «نخستين شاسي بلند لوكس دنيا» شناخته ميشود. آهو يا همان واگونير از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۷۰/ ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۱ روي خط توليد جيپ قرار داشت و پس از پايان توليد اين مدل، «گرند چروكي» جايگزين آن شد. با اين كه در دهه ۷۰ شمسي هم تعدادي جيپ گرند چروكي «ايكس جِي» وارد بازار كشورمان شد، اما آهو/واگونير در اواخر دهه ۶۰ شمسي با پارس خودرو خداحافظي كرد و به خاطرهها سپرده شد. اين خودرو هنوز هم از چالاكترين و محبوبترين خودروهاي آفرود موجود در بازار كشور است. ميتسوبيشي گالانت خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران بازار خودروي كشورمان در دهه ۷۰ شمسي با گزينههاي وارداتي بسيار جذابي همراه بود كه گالانت يكي از اين خودروهاي ماندگار محسوب ميشود. هرچند در دوران پيش از انقلاب نيز نخستين نسل از اين خودرو (مشهور به گالانت زيگما) را در خيابانهاي كشور داشتيم، اما اوايل دهه ۷۰، نسل ششم اين خودرو با لقب «گالانت سوسماري» به بازار ايران راه پيدا كرد. اين سدان خانوادگي چالاك و بسيار راحت، در اواسط سال ۱۳۷۱/ ۱۹۹۲ ميلادي از خط توليد ميتسوبيشي خارج و هفتمين نسل از اين محصول در سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ به بازار جهاني و در ايران عرضه شد. محصول جديد با توجه به ظاهر مدرنترش تحت عنوان «گالانت عينكي» شناخته ميشد. اما پس از دو سال عرضه اين خودرو به بازار كشورمان، بهرغم ادامه توليد اين خودرو تا سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲، ديگر هيچ گالانتي به ايران وارد نشد. دوو اسپرو خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران بسياري از ما اين محصول كرهاي را با سواري راحت و شتاب مناسبش ميشناسيم. خودرويي كه از اوايل دهه ۹۰ ميلادي وارد بازار جهاني شد و مدلهاي ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ و تعداد محدودي هم مدل ۱۹۹۶ در خيابانهاي ايران دارد. اما نكته مهم اينجاست كه كرمانموتور به عنوان عرضهكننده محصولات دوو به بازار كشورمان، هيچگاه اسپرو را مونتاژ و توليد نكرد و تمامي نمونههاي موجود در كشور وارداتي است. اين در حالي است كه ريسر نيز وارداتي بود، اما سييلو و ماتيز روي خط توليد كرمانيها قرار گرفتند. دوو اسپرو پس از هفت سال در سال ۱۳۷۶/ ۱۹۹۷ ميلادي از خط توليد اين خودروساز خارج شد و با توجه به اين كه نسل بعدي هم نداشت، ديگر به بازار ايران و جهان عرضه نشد. رنو ۵ خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران اين هاچ بك كوچك و دوستداشتني فرانسوي كه از سال ۱۳۵۱/ ۱۹۷۲ روي خط توليد رنوي فرانسه قرار گرفت، از دهه ۵۰ شمسي نيز در بازار كشورمان حضور داشت كه با توجه به قيمت نازل، چهره جالب و ابعاد جمع و جورش، از محبوبترين خودروهاي تاريخ بازار ايران محسوب ميشود. رنو ۵ دو نسل متفاوت داشت و تا اواخر دهه ۹۰ ميلادي به بازار جهاني عرضه شد. اما در بازار كشورمان نسخههاي متفاوتي از اين خودرو توليد و عرضه شد كه حتي پس از خداحافظياش از بازار جهاني، هنوز روي خط توليد پارس خودرو قرار داشت. اما پس از پايان توليد اين محصول از سوي رنوي فرانسه، مدلي تحت عنوان «كليو» جايگزين اين خودرو شد كه توليد آن در نسل جديدش هنوز ادامه دارد. با وجود عرضه محصولات رنو توسط يك شركت داخلي به ايران، شاهد حضور كليو در بازار دوران جديد نبوديم. شورولت بليزر خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران اين اس. يو. وي بزرگجثه، اواسط دهه ۱۳۵۰/ ۱۹۷۰ وارد بازار ايران شد و عمده نمونههاي موجود در كشورمان مربوط به سالهاي ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ است. شورولت بليزر كه تحت عنون «جي ام سي جيمي» نيز شناخته ميشود، عمدتا با دو موتور هشت سيلندر ۷/۵ و ۶/۶ ليتري و شش سيلندر ۸/۴ ليتري در خيابانهاي كشور حضور دارد كه عمده نمونهها از نوع ۳۵۰ اينچ مكعبي يا همان ۷/۵ ليتري است. طراحي با ابهت و شمايل عضلاني كاملا آمريكايي اين خودرو، محبوبيت بليزر را در بازار ايران تضمين ميكرد. اما پس از سالهاي مذكور به غير از چند نمونه بسيار محدود در دهه ۸۰ ميلادي، ديگر بليزري به خيابانهاي كشور پا نگذاشت و با اين كه امسال نسل جديد اين خودرو، البته به عنوان يك كراس اوور به بازار جهاني عرضه شد، با توجه به اصالت آمريكايي اين محصول نميتوان انتظار ورود آن به كشور را داشت. فولكس واگن گلف خودروهاي قديمي ماندگار و بدون جانشين بازار ايران گلف به عنوان پرفروشترين هاچبك در بازار جهاني، خودروي بسيار ماندگار و محبوب در بسياري از كشورهاست و به همين خاطر از سال ۱۳۵۳/ ۱۹۷۴ تا به امروز هفت نسل را پشت سر گذاشته و حال چند هفتهاي ميشود كه هشتمين نسل از اين خودرو براي عرضه به بازار جهاني آماده شده است. اما اين خودرو در سه مرحله متفاوت به بازار كشورمان پا گذاشت. نخستين ورود گلف به ايران به نسل اول اين خودرو و به دوران پيش از پيروزي انقلاب باز ميگردد. چند سال بعد يعني در اواخر دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ ميلادي، نسل دوم گلف را در بازار كشورمان داشتيم. طي اين بيست و اندي سال وقفه نيز تعداد بسيار محدودي از نسلهاي ديگر گلف را در ايران داشتيم تا اين كه دو سال پيش يك شركت داخلي با نسخه «جيتيآي» نسل هفتم اين محصول، گلف را مجددا به بازار كشورمان بازگرداند. اما برخلاف دو نسل گذشته موجود در ايران، اين بار ديگر يك خودروي ارزان قيمت اقتصادي و مردمي نبود و با توجه به كمياب بودن و قيمت بالايش، گزينهاي لوكس محسوب ميشد. به همين خاطر ميتوان گفت: «ياد آن گلفهاي ارزان قيمت بخير!»/روزنامه جامجم
برچسب: ،